Hledáme nejlepší způsob, jak dostat nejlepší zvuk z akustické kytary pro živé vystoupení

Sejmout akustickou kytaru tak, aby při živém vystoupení zněla dobře, je výzva. Zejména pokud nechcete obětovat její krásný přirozený tón. A to nikdo nechceme. Naštěstí existuje způsob, jak toho dosáhnout. V dnešní digitální době by se mohlo zdát, že zesílení nebo nahrávání akustické kytary je jednoduché.

Hledáme nejlepší způsob, jak dostat nejlepší zvuk z akustické kytary pro živé vystoupení

Vloženo 31. 03. 2025

Sejmutí zvuku kytary na úroveň stadionového koncertu je možné už s minimální námahou – mnoho akustických kytar je už z výroby vybaveno vestavěnými systémy snímání. Některé využívají piezoelektrické snímače, jiné magnetické, další kombinují obojí a můžou mít také integrovaný mikrofon. Všichni výrobci slibují vynikající výsledky rychle a jednoduše a ve výsledku skvělý zvuk. Nicméně -  věrné zachycení dynamiky kytary s plochou vrchní deskou je pořád poměrně složitý úkol. A jako obvykle, klíčem k úspěchu je být autentický.

Jak správně ozvučit akustickou kytaru – nebo také ne

Zachycení jedinečné zvukové esence skvělé kytary může být buď extrémně složité, nebo úplně triviální – ono to totiž závisí na tom, čeho chcete dosáhnout. Nám půjde o to, že chcete dosáhnout toho nejlepšího. Pokud jste někdy nahrávali kvalitní akustickou kytaru ve studiu a měli jste čas, trpělivost i zkušeného zvukaře, pak víte, jak citlivé a důležité může být správné umístění mikrofonu. Pouhé nasměrování jednoho mikrofonu směrem na kytaru, nemusí přinést kýžené výsledky. Profesionálové často používají několik mikrofonů, aby zaznamenali různé složky zvuku kytary odděleně – rezonanci těla, vibrace krku, zvuk, vycházející ze zvukového otvoru i úhoz trsátka či nehtů na struny. Tyto samostatné signály lze následně kombinovat při výsledném mixu.

Míchání mikrofonních stop do dokonalého akustického zvuku

Při míchání těchto stop do jednoho signálu mohou nastat problémy -  s fázovými posuny a rušením frekvencí, což může vaši studiovou práci změnit spíše v nepříjemný zážitek, spíš než v kreativní dobrodružství. Zvukaři však tyto výzvy podstupují, protože vědí, že dokonalý akustický tón je svým způsobem nepolapitelný – a výsledný zvuk se skládá z mnoha složek, které je třeba správně vyvážit.

Snímače vs. mikrofony pro živé hraní

Pro někoho může proces umisťování mikrofonů vypadat jako obsedantně kompulzivní porucha, ale v realitě je to precizní zvukařská práce. Ve studiu si na perfektní snímání můžete udělat čas a použít tu nejlepší studiovou techniku. Ale na koncertě nikdo nemá hodiny na to, aby si hrál s často milimetrovými úpravami pozice mikrofonů. Proto je pro většinu vystupujících hudebníků hlavní volbou ozvučení akustické kytary nějakým tím vestavěným snímačem a zabudovaným preampem. Naštěstí je jejich kvalita dnes už na velmi slušné úrovni.

Snímače akustických kytar

Na trhu existuje mnoho snímačových systémů, které lze i dodatečně nainstalovat do akustické kytary. Zabudovat je lze docela jednoduše a pro aktivní muzikanty mohou být skvělou investicí. Některé piezo systémy lze pořídit už za méně než 2500,- Kč, zatímco high-end modely se mohou vyšplhat klidně na desetitisíce. Osvědčené, nejprovařenější značky jako Fishman, B-Band, LR Baggs, Shadow a další nabízejí velmi spolehlivé systémy někde kolem 5 000,- Kč.

Piezo snímače

Většina čistě piezoelektrických snímačů funguje na principu tenkého piezo pásku umístěného pod kobylkou, který zachycuje vibrace kytary. Současné piezo technologie se vyvinuly natolik, že se při správném předzesílení a ekvalizaci dají dosáhnout velmi dobré výsledky. Občas může být atack příliš tvrdý a zvuk poněkud křehký, ale v kontextu ozvučené kapely si toho sotva někdo všimne.

Piezo + mikrofon – hybridní řešení

Zejména pokud hrajete jako sólisté nebo v čistě akustické sestavě, pak je investice do kombinovaného systému s vestavěným mikrofonem je pro vás velmi dobrou volbou. Většina těchto systémů umožňuje míchání signálu z piezo snímače i vestavěného mikrofonu podle potřeby.

Správné zesílení akustické kytary

Důležitou roli nehraje jen snímač, ale i konečný zesilovací systém. Většina hráčů chce, aby zesilovač nebo mixážní pult přenášel co nejvěrnější zvuk kytary, bez jakýchkoliv dalších úprav či zkreslení. To je však složitější, než by se mohlo zdát.

Nejlepší „akustický“ zesilovač je totiž ten, který vlastně „neslyšíte“

Většina akustických zesilovačů má vlastní "charakter zvuku", který bohužel může upravit celkový zvukový obraz. Mnoho modelů například přidává bohaté hi-fi EQ křivky, které sice zní impozantně při sólové hře, ale v kapele mohou způsobit nepořádek, anebo to, že váš nástroj prostě není dobře slyšet v celkovém kontextu. Právě proto stále více hudebníků volí svým způsobem „neutrální“ akustické zesilovače, jako jsou Hughes & Kettner era 1 a era 2, které pracují podobně jako studiové monitory.

Zbavte se frekvencí, které ničí kapelový zvuk

Ať už používáte snímač, který do kytary nainstaloval samotný výrobce nebo systém, který byl instalován dodatečně, platí zde vždycky stejná pravidla: Příliš bohaté basy zahltí bubny, baskytaru a klávesy. Příliš ostré výšky mohou frekvenčně konkurovat činelům a být nepříjemné pro publikum. Klíčem je středové pásmo. Ve středních frekvencích je akustická kytara nejvýraznější. Správné nastavení středu zajistí, že se akustická kytara prosadí v mixu, aniž by překryla ostatní nástroje.

Závěr

Pokud chcete, aby vaše akustická kytara zazněla věrně a přirozeně, doporučujeme kombinaci:

  • Kvalitního značkového systému snímače (ideálně piezo + mikrofon).
  • Neutrálního akustického zesilovače bez zbytečné přidané barevnosti.
  • Správné ekvalizace, která podpoří středy a zabrání zvukovým konfliktům s ostatními nástroji.

Pak mohou vaše dreadnoughty zvonit, jumba jiskřit a parlor kytary zpívat, jak si zaslouží.