Evoluční skok ve zvuku elektrické kytary – Tajemství Spirit Tone Generatoru

Čas od času se objeví zařízení nebo vynález, který zcela změní svět kytarového zvuku. Jedním z takových vynálezů je Spirit Tone Generator, založený na technologii Spirit společnosti Hughes & Kettner. Poprvé byl použitý v zesilovači Black Spirit 200. Co vlastně toto zařízení dělá a proč je takovým přínosem pro budoucnost kytarového zvuku? Abychom si to vysvětlili, musíme se vrátit na úplný začátek.

Evoluční skok ve zvuku elektrické kytary - Tajemství Spirit Tone Generatoru

Vloženo 24. 03. 2025

Solid-state obvody v „tranzistorových zesilovačích, to je  kontroverzní téma mezi kytaristy

I jejich odpůrci uznávají, že jsou robustní a spolehlivé, ale pokud jde o zvuk, který produkují, rozhoří se debata... Řadu výrobců to ale neodradilo a od konce 60. let se znovu a znovu pouštěli do experimentování s tranzistorovými obvody. Některé z těchto zesilovačů měly nakonec opravdu úspěch. Jedním z nich byl legendární tranzistorový Roland JC-120

Nemilované a zapomenuté tranzistoráky

Až na pár výjimek se ale i tak tranzistory používaly především v levných zesilovačích pro začátečníky. Ty pak často skončily opuštěné v zkušebnách, kde se na ně prášilo. Lidé si tak často spojují kvalitní zvuk jen s elektronkami a to bude hlavní důvod, proč stále dominují většině uznávaných kytarových zesilovačů. Elektronky se masově vyráběly pro vojenské účely a staly se základem téměř všech ikonických zvuků rock'n'rollu.

Elektronky: Jsou stále králi tónu?

S nástupem výroby v Asii klesly ceny lampových zesilovačů a zdálo se, že tato technologie má před sebou ještě dlouhou budoucnost. Ukázalo se, že ani nástup modelingových digitálních technologií před téměř 20 lety pro ně není zásadní překážkou. Modelery dostatečně dobře napodobují zvuk lamp, navíc nabízejí obrovské možnosti a větší spolehlivost v praktickém, mnohem lehčím balení. A to z nich postupně udělalo reálnou alternativu i pro profesionální hudebníky.

Nový vrchol modelingu

Modelery generují zvuk pomocí algoritmů a publikum rozdíl nepozná. Nezní lépe než originál. Logicky vzato, kopie nemůže překonat originál. Pokud by se kytaristé mohli rozhodnout, vzali by si na turné své staré lampové poklady, ale rozum jim napovídá, že je tady mnoho důvodů, proč je lepší nechat je doma.

Jsou dny elektronek v kytarových zesilovačích sečteny?

Lampy zní fantasticky, bohužel ve srovnání s moderními součástkami jsou zastaralé.  I jejich výrobců ubývá. Musíme si přiznat, že už dnes je velmi těžké najít vhodné lampy se správným hudebním charakterem. Když k tomu připočteme stále rostoucí ceny elektronek a jejich určitý nedostatek…

Dotek pravé podstaty tónu

Proč ale nezkusit zkombinovat to nejlepší z obou světů a reprodukovat chování lampového obvodu od vstupu až po reproduktor? Tento úkol si vyžádal monumentální vývojové úsilí. Naštěstí v Hughes & Kettner pracoval Bernd Schneider, guru lampových zesilovačů s více než 30 lety zkušeností. Jakmile dostal Bernd k vývoji zelenou, vydal se na misi zachytit podstatu lampového obvodu v diskrétní analogové součástce. A tak vznikl Spirit Tone Generator. Berndův tým trávil roky pochopením komplexních procesů a interakcí mezi jednotlivými obvody, lampami a transformátorem a jeho přeložením do jazkyka tranzistorové součástky. Spirit Tone Generator tak může simulovat dynamickou interakci mezi jednotlivými stupni obvodu lampového zesilovače, což vytváří bohatý, autentický zvuk. Proto 200wattový Black Spirit duní, zpívá a zvoní jako ty nejlepší lampové aparáty. Spirit Tone Generator také pracuje bez latence, protože nemusí nic přepočítávat a převádět mezi analogovým a digitálním signálem. A hráči se shodují, že tento zvuk je natolik návykový, že je těžké kytaru odložit.

Cesta za dokonalým zvukem

Proč se zastavit úsilí vývoje jen u preampu, když stejně tak můžeme napodobit i chování koncového stupně, transformátoru, reproduktoru nebo dokonce i napájecího zdroje? Tak vznikl koncept saggingu – efektu, kdy se výkon lampového zesilovače v jeho výkonnové části mírně propadá při vysokém zatížení, což dodává zvuku charakteristickou kompresi, sladký tón a třpytivé přebuzení. Na Black Spirit 200 lze sagging nastavit od netknutého čistého zvuku po masivní zkreslení.

A co je to vlastně ten sagging?

Zjednodušeně řečeno, u klasického lampového zesilovače dochází k efektu saggingu, když otočíte hlasitost na maximum. Mnoho rockových zvuků, které přiměly miliony muzikantů sáhnout po elektrické kytaře, je výsledkem právě tohoto jevu. Problém je, že klasické lampové zesilovače dosahují této kombinace komprese, krémového tónu a jiskřivých harmonických pouze při hlasitosti, která je už prostě moc. Existují power soak atenuátory, chcete-li výkonnové brzdy, které přeměňují část výkonu zesilovače na teplo, čímž umožňují hrát při nižší hlasitosti. Tento přístup sice funguje, ale nenapodobuje dynamický pokles napětí v napájecím zdroji, což je ale právě klíčový faktor saggingu. Navíc někteří hráči si stěžují, že tento proces přidává zvuku nežádoucí „plošší“ charakter. Ovládání saggingu u Spirit Tone Generatoru tento problém nemá. Umožňuje vám přesně nastavit „sweet spot“ – ten dokonalý okamžik, kdy výkonový zesilovač zní nebesky, těsně předtím, než se přehoupne do naprostého zvukového chaosu. A to všechno bez nežádoucích vedlejších efektů, jako jsou mikrofoničnost elektronek, vysoký nárůst šumu, přehnaná komprese a podobně.

Evoluce zvuku

Spirit Tone Generator přináší to nejlepší z lamp, tranzistorů i modelovacích technologií – bez latence a s ovládáním jako u  klasických zesilovačů. Jedná se o logické rozšíření toho, co kytaristé potřebují, kombinované s možnostmi a znalostmi dnešní doby. Pokud se podíváme na tento vývoj biologickýma očima, mohli bychom to klidně nazvat evolučním skokem.