„Frekvenční odezva modelu OM11 je prostě obrovská. Má také dynamickou odezvu, bezprostřednost, kterou prostě miluji. Jezdili jsme na turné v podmínkách od pouštních festivalů v obrovském vedru, přes déšť až po mráz a mikrofony Audix obstály vždycky na výbornou."
Sifting je jedním z nejzajímavějších přírůstků na progresivní metalové scéně za posledních deset let. Frontman a kytarista Carlos Eduardo Osuna Gil (pro své fanoušky Eduardo) začal psát hudbu v rodném Caracasu ve Venezuele, když hledal útěk ze smutné reality poté, co při leteckém neštěstí přišel o matku a babičku. První velký průlom Sifting přišel v roce 2011, kdy předskakovali skupině Bullet for my Valentine během jejich turné po Latinské Americe. Příležitost zahrát si na festivalu South by Southwest v Austinu v roce 2013 inspirovala kapelu k přesunu do USA, kde se rozrostl počet jejich příznivců. Spolu s Gilem hrají v Sifting: Winston Jarquin - baskytarista/backup zpěv, Joey Aguirre - bubeník a Mo LaMastro - kytarista. Jejich nejnovější singl ‚Silent Acquiescence‘ najdete na hlavních streamovacích platformách. Eduardo je polyhistor, jehož životopis zahrnuje cenu Emmy 2023 za hudební kompozici a kinematografii. Mluvil s námi o své pozoruhodné tvůrčí cestě a o mikrofonech Audix pro živé i studiové použití, zejména o vokálním mikrofonu OM11 a nástrojovém mikrofonu i5.
Mohl byste nám říci o ztrátě matky a babičky a jejím vztahu k vaší tvorbě a hudbě?
To byla určitě nejtěžší etapa mého života. Ale vždycky můžete tu energii nasměrovat k něčemu, co vás žene dál, nebo k něčemu, co z vás dělá lepšího člověka. Takže o tohle jsem se snažil.
Když mi bylo šest let, posadila mě maminka ke klavíru. Chtěla, abych se naučil písničky Eltona Johna, protože byla jeho velkou fanynkou. V určitém okamžiku jsem se nechal zkazit a začal jsem hrát na kytaru. [smích] Myslím, že to bylo proto, že jsem chtěl mít možnost skákat po pódiu - klávesisté obvykle skákat nemohou! Tak jsem vzal kytaru a začal se učit písničky od Metallicy nebo co jsem zrovna slyšel. To bylo v té krásné éře, kdy MTV hrála videoklipy. Tak to všechno začalo.
Jaký byl váš první velký zlom?
Měli jsme velké štěstí, že jsme potkali booking agenta, který nám opravdu věřil. Začala nám shánět koncerty a za necelých šest měsíců jsme hráli na takových akcích, jako jsou komunitní akce v Caracasu před 6 000 a více lidmi. Hráli jsme covery, písničky jako ,Smells Like Teen Spirit‘, cokoliv, co dav rozvášnilo.
Co vás hudebně nejvíce ovlivňovalo v tomto období?
Musím říct, že Metallica a Megadeth. Taky jedna kapela z Argentiny, která se jmenuje Rata Blanca, a tu vřele doporučuju. Z úplně jiného soudku jsou Dream Theater a Marty Friedman. Můj vkus byl a je různorodý.
Když si někteří američtí posluchači představí latinskoamerickou hudbu, mají tendenci spojovat různé země a styly do jedné velké salsa party. To je samozřejmě špatně, poučte nás prosím o metalové scéně ve Venezuele.
Existuje tam velká a oddaná základna fanoušků jak domácího metalu, tak mezinárodních kapel. Poměrně dlouho jsem pracoval na produkci koncertů a do Caracasu jsme přivezli spoustu metalových kapel včetně Lamb of God. Sály byly vždycky plné.
Co vás přimělo přestěhovat se do USA?
Než jsme se přestěhovali do L.A., dostali jsme pozvání na South by Southwest v Austinu v Texasu. Prostě jsme tam přiletěli a hráli tři večery. Bylo to šílené. Vyprodali jsme všechen merch.
Byl to náš první koncert v USA a bylo to šílené. Lidé si nás zamilovali a my jsme začali získávat sponzory. Říkali jsme si: „Tohle je něco úplně jiného, než na co jsme zvyklí. Musíme se sem přestěhovat." A taky jsme to udělali.
Jaký je význam jména Sifting?
My čtyři máme tak odlišné zázemí. Já nemám rád jen metal. Poslouchám tolik různé hudby z Venezuely a Latinské Ameriky. Portoriko, Kuba... všechny ty různé styly. Mohl bych vyjmenovat všechny žánry, ale byl by to dlouhý seznam! Takže název odkazuje na to, že jsme prosívali všechen ten bohatý materiál, abychom našli inspiraci pro zvuk, který je v jádru stále metalový.
Jak jste objevili mikrofony Audix? Jaký byl váš první dojem z jednoho z nich?
Hráli jsme ve Viper Room v Hollywoodu. Bubeník jedné z dalších kapel si přinesl vlastní sadu mikrofonů. Myslím, že to byla DP7, jedna z těch sad, která má všechny mikrofony pro bicí. Všichni jsme si řekli, že to zní úžasně, a trochu nás to nabudilo. Tak jsem se začal hlouběji zajímat o Audix.
Myslím, že to bylo před několika lety na veletrhu NAMM, kde jsem navštívil stánek Audixu a nechal si předvést spoustu různých mikrofonů. Téměř na místě jsem se zamiloval do OM11 pro vokály. Jeden jsem si pořídil, stejně jako i5 do kytarového kabinetu. Mám velmi staromódní přístup ke kytarové aparatuře a k analogovému zapojení. Hraju hodně koncertů v okolí Las Vegas, kde teď žiju, a zvukaři mi vždycky říkají: „To zní tak dobře!“
Pro kytaristy, kteří čtou tento článek, co máte ve své kytarové výbavě?
Používám předzesilovač Engl E530 a zesilovač [E840] 50/50. Ty napájí superkabel 2 x 12, který vypadá jako 4 x 12. Manažeři v klubech vždycky říkají: „Hej, ať mi s tou věcí neodpálíš bar!" Vždycky jim říkám, ať si nedělají starosti, že umím hrát jemně a mám svoje in-ear monitory.
Pojďme si podrobněji popsat, co vám vyhovuje na různých modelech Audix, počínaje modelem OM11.
Frekvenční odezva je prostě obrovská. Naživo jsem zpíval do jistého mikrofonu, který používají skoro všichni, a rozdíl je jako den a noc. OM11 má také dynamickou odezvu, bezprostřednost, kterou prostě miluju. Spojuji ho s procesorem TC-Helicon, který je jako pedalboard pro vokály - reverb, delay, komprese. OM11 opravdu dává TC vstup, který potřebuje. Všichni se mě vždycky ptají na zvuk mého vokálu, a to se s mým předchozím mikrofonem nedělo. Výsledkem je, že u zvukaře není nic ponecháno náhodě. V podstatě stačí, aby otočili faderem nahoru, a jsou spokojení. Na zvuku zpěvu a kytary si dávám záležet, protože jsem zvuk studoval ještě víc než samotnou kytaru.
Jak je to s i5 na vašem aparátu? Co pro vás dělá?
Podobné komentáře dostávám i od lidí z přední části podniku. „Kámo, co to máš s tou kytarou?" Je to jen můj mikrofon a můj zesilovač. Měl bych zmínit, že Audix mě navedl na svorku CabGrabber, takže ani nikde neprosím o stojan na mikrofon a nikoho neobtěžuji. Prostě jen připojí XLR kabel a jdou.
Řekl tvůj bubeník něco o mikrofonech pro bicí, které používá? D-série?
Jo, Joey [Aguirre], měl byste s ním udělat rozhovor - mluvil by s vámi celý den! Můžu vám říct, že má obrovskou sadu bicích mikrofonů Audix a jezdíme s nimi na turné od roku 2018. Ve všech ročních obdobích, od pouštních festivalů v obrovském vedru, přes déšť až po mráz. Nikdy nezklamaly. Ani ty moje ne. Právě si pořídil druhý pár ADX51 pro overheady. Jeden pár už měl, ale chce dělat tuhle šílenou věc se čtyřmi overheady.
Používáte Audix i ve studiu?
Je to zvláštní. Právě jsem použil svůj OM11 při nahrávání ‚Silent Acquiescence‘, našeho posledního singlu. Myslel jsem, že všichni řeknou: „Ne, to je živý mikrofon! To přece nemůžeš!" Ale já v té písni hodně křičím a slyšel jsem, že dynamický mikrofon by mohl být lepší pro hlasité metalové vokály. Výsledek byl perfektní - úplně jiná atmosféra než studiový kondenzátor, ale se správnou atmosférou pro tu písničku. Tohle jsme udělali i u písně ‚Nemesis‘, což je coververze skladby od Arch Enemy. Pustil jsem ty skladby a všichni říkali: „Sakra, jo!".
Získal jste dvě ceny Emmy 2023. Povězte nám o nich.
Vlastně jsem byl nominován na pět! [smích] Většina tedy byla za kameru, protože tu také dělám. Ale jedna byla za hudební kompozici pro speciální reklamu, kterou jsme dělali pro Telemundo a NBC. (NBC je mateřská společnost televizního kanálu Telemundo, vysílaného ve španělštině - pozn. red.) Byl to vánoční spot pro samotnou televizi. Obvykle v takových spotech říkají moderátoři a televizní osobnosti „Veselé Vánoce!". Ale já jsem měl nápad, aby se na obrazovce objevili všichni zaměstnanci stanice: ajťáci, markeťáci, uklízečky, jejich děti... Protože značka Telemundo má být kanálem pro všechny. Z počátku s tím nesouhlasili, ale nakonec prezident tento nápad schválil a my jsme do toho šli. Byla to taková legrace!
A co hudební stránka této reklamy?
Nechtěl jsem použít hudbu z knihovny, víte? Chtěl jsem, aby byla výjimečná. Můj šéf mi řekl: „Jsi skladatel. Proč něco nenapíšeš?" Moje žena JesyElen Veitia a já jsme to napsali společně; ona napsala text, já hudbu, takže jsme také získali dvě ceny Emmy. Chtěli jsme, aby to bylo o návratu z pandemie a o tom, že se zase můžeme obejmout a být všichni spolu o Vánocích. (Podívejte se na reklamu na YouTube. Píseň se jmenuje ‚Acercarnos Como Antes‘, což v překladu znamená „sblížit se jako dřív". - pozn. red.)
Je pro vás jako metalistu ironické, že jste vyhrál Emmy za srdceryvnou vánoční baladu?
Haha! Takový je život, příteli. Všichni neustále „prosíváme" různé možnosti. Jak jsem řekl, jsem také kameraman a šest let jsem studoval telekomunikační inženýrství. Ale jo, je zvláštní, že celý život usiluju o uznání za svou rockovou hudbu a dostává se mi ho za tento projekt.
Vaše cesta z Caracasu do Austinu a L.A. by měla inspirovat všechny začínající rockery a tvůrce. Máte pro ně nějakou radu na rozloučenou?
Zaprvé, vyberte si něco, co vás baví. Dlouhodobě je to jediná síla, která vás udrží na nohou. Pokud si vyberete něco jen kvůli penězům, chvíli vás to bude živit, ale nakonec vyhoříte. Za druhé, až začnete cítit své silné stránky, zlepšujte se v nich. Pokud máte podivnou techniku, kdy hrajete jen dvěma prsty, buďte nejlepší na světě ve hře dvěma prsty.
A konečně, buďte odvážní. Asi po dvou letech v USA jsem doslova zaklepal na dveře ESP Guitars s DVD, které jsem natočil se všemi svými videi. Sestříhal jsem ho velmi pečlivě, jako film. Řekl jsem: „Tady jsem z Venezuely s lámanou angličtinou a ještě tu nejsem nikdo, ale hrál jsem před šesti tisíci lidmi.“ Oni řekli: „Tohle jsme udělali poprvé v životě" a vzali mě! Buďte vytrvalí a věřte si.